რა მოხდა?
ამერიკის პანდემიით განადგურებული საჰაერო მოგზაურობის ინდუსტრია გუშინ ყურადღების ცენტრში მოექცა, რადგან ინვესტორებმა ყურადღება მიაქციეს საპროცენტო განაკვეთების ზრდას და საფონდო ბირჟის შემცირების პოტენციალს. შედეგად, აშშ-ის ზოგიერთი უმსხვილესი ავიაკომპანიის აქციების ფასები დაეცა:
- American Airlines Group შემცირდა 2.6%-ით
- Southwest Airlines დაეცა 3.3%-ით
- United Airlines Holdings და Delta Air Lines, ორივე 3.7%-ით შემცირდა
და რა?
საერთო ჯამში, ყველა ძირითადი ავიაკომპანიის აქციების ფასები შემცირებულია. მაგრამ რატომ?სამშაბათს, 5 მარტს, მინეაპოლისში გამოსვლისას, ფედერალურმა სარეზერვო გუბერნატორმა – ლაელ ბრაინარდმა განაცხადა, რომ Fed (ფედერალური სარეზერვო სისტემა) აპირებს განაგრძოს მონეტარული პოლიტიკის მეთოდურად გამკაცრება საპროცენტო განაკვეთების ზრდის სერიის გზით და მაისის შეხვედრისთანავე დაიწყოს ბალანსის სწრაფი ტემპით შემცირება.
ობლიგაციების ბაზარი ამ პერსპექტივას მაშინვე გამოეხმაურა: 10-წლიანი სახაზინო ობლიგაციების სარგებელი გაიზარდა დაახლოებით 14 საბაზისო პუნქტით – 2.55%-მდე, რადგან ინვესტორებმა გარკვეული ყურადღება აქციებიდან ობლიგაციებზე გადაიტანეს.
ობლიგაციების შემოსავლის 14 ბაზისური პუნქტით ზრდა, შეიძლება არ ჟღერდეს განსაკუთრებულად, მაგრამ პროცენტული თვალსაზრისით, ეს არის 6%-იანი ზრდა ვალის ღირებულებაში. როგორც ჩანს, ავიაკომპანიები ბლოკის ერთ-ერთი ვალით ყველაზე მეტად დატვირთული კომპანიებია და, შესაბამისად, ვალის მაღალი ღირებულების პირობებში, ბევრი აქვს დასაკარგი. S&P Global Market Intelligence-ის მონაცემებით:
- American Airlines-ის მთლიანი დავალიანება, ნაღდი ფულის გარეშე, შეადგენს $33.8 მილიარდს მაშინ, როდესაც კომპანიის საბაზრო კაპიტალიზაცია მხოლოდ $11.6 მილიარდია.
- United Airlines Holdings ოდნავ უკეთეს მდგომარეობაშია, მისი ვალი $22.7 მილიარდს შეადგენს, ხოლო საბაზრო კაპიტალიზაცია – $14.5 მილიარდს.
- Delta Air Lines-ის ვალი $24.5 მილიარდს შეადგენს, რაც ძალიან ბევრია, მაგრამ ნაკლებია კომპანიის საბაზრო კაპიტალიზაციაზე ($24.9 მილიარდი).
- ამის საპირისპიროდ, Southwest Airlines ინდუსტრიის ნამდვილი ლიდერია $26.8 მილიარდის მოცულობის საბაზრო კაპიტალით და $3.2 მილიარდის ტოლი ნაღდი ფულით.
ახლა რა?
მზარდი საპროცენტო განაკვეთების ეპოქაში, სესხის მაღალი დონე ზრდის რისკს, რომ კომპანია ვერ შეძლებს ვალების გადახდას. ნაკლებად უარეს შემთხვევაშიც კი, ვალის მაღალი დონე და მაღალი საპროცენტო განაკვეთები ნიშნავს უფრო მეტ ფულს, რომელიც ვალის პროცენტების გადახდაში იხარჯება იმის ნაცვლად, რომ წმინდა მოგებაზე აისახებოდეს.
თუ მიდრეკილნი ხართ, რომ ავიაკომპანიების აქციების გუშინდელი მასიური გაყიდვები არა კატასტროფად, არამედ დიდი შესაძლებლობად მიიჩნიოთ, შეგიძლიათ ძიება დაიწყოთ ამ სიაში არსებული ერთადერთი კომპანიით, რომელსაც წმინდა დავალიანება არ გააჩნია: Southwest Airlines.